ΑΡΧΕΙΟ -33- ΘΟΥΚΙΔΙΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ


ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ


Α-120 …ένδειξη των φρόνιμων ανθρώπων είναι, αν δεν αδικούνται να παραμένουν ήσυχοι, χαρακτηριστικό όμως των καλών ανθρώπων είναι όταν αδικούνται να προτιμούν αντί της ειρήνης τον πόλεμο, όταν δοθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις να παύουν τον πόλεμο και να συμβιβάζονται και ούτε για τις πολεμικές τους επιτυχίες να υπερηφανεύονται, ούτε όμως να ανέχονται να αδικούνται φοβούμενοι μήπως χάσουν την ησυχία και την ηδονή της ειρήνης.
Α-122 …ο πόλεμος, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, δεν διεξάγεται επί προκαθορισμένων σημείων, αλλά αυτός ο ίδιος επινοεί τα διάφορα πολεμικά τεχνάσματα, αναλόγως των περιστάσεων. Εκείνος ο οποίος με ψυχραιμία διεξάγει τον πόλεμο είναι ασφαλέστερος, ενώ εκείνος που τον διεξάγει με ορμή αποτυγχάνει.
Α-122 …πολλούς έχει βλάψει ως τώρα η καταφρόνηση του αντιπάλου…
Α-124 …το να μην πολεμήσει κανείς και να βρίσκεται σε ειρήνη, όταν υπάρχει ανάγκη να πολεμήσει, αυτό είναι περισσότερο επικίνδυνο από τον πόλεμο.
Α-140 …εάν υποχωρήσετε στην απαίτηση των αντιπάλων, θα διαταχθείτε να κάνετε και άλλη μεγαλύτερη υποχώρηση, γιατί θα νομίσουν ότι από τον φόβο σας θα υποχωρήσετε και στη νέα αξίωσή τους, αν όμως αρνηθείτε κατηγορηματικά τώρα, θα τους δώσετε σαφώς να καταλάβουν ότι πρέπει να σας φέρονται ως ίσοι προς ίσους.
Α-141 …τους πολέμους τους συγκρατεί και τους παρατείνει περισσότερο η αφθονία των χρημάτων παρά οι επιβαλλόμενες με τη βία εισφορές.
Α-143 Δεν πρέπει να θρηνούμε για την καταστροφή της γης και των οικιών, αλλά για την απώλεια της ζωής των ανθρώπων γιατί δεν κάνουν εκείνα τους ανθρώπους αλλά οι άνθρωποι αυτά. Και αν έλπιζαν ότι θα σας έπειθαν, θα σας έλεγα να πάτε εσείς οι ίδιοι και να καταστρέψετε τα σπίτια σας, και να δείξετε στους αντιπάλους σας ότι λόγω αυτών τουλάχιστον δεν θα υποχωρήσετε.
Α-144 …περισσότερο φοβάμαι τα δικά μας σφάλματα, παρά τα σχέδια των αντιπάλων μας.
Α-144 Πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχει ανάγκη να πολεμήσουμε. Εάν φανούμε ότι ευχαρίστως το δεχόμαστε, οι εχθροί μας θα είναι λιγότερο επιθετικοί εναντίον μας. Να γνωρίζεται ακόμη ότι από τους μεγάλους κινδύνους προέρχονται και οι μεγάλες τιμές και τα οφέλη, και στις πόλεις και στα άτομα.
Β-11 …συμβαίνει πολλές φορές, ο αριθμητικώς λιγότερος, λόγω του φόβου του και λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα να πολεμά καλύτερα και να νικά τους αριθμητικά ανωτέρους εχθρούς, επειδή εκείνοι βρίσκονται ανέτοιμοι λόγω της περιφρόνησής τους προς τον αντίπαλο.
Β-11 …να είναι πάντοτε προπαρασκευασμένοι. Γιατί έτσι μονάχα θα έχουν το ψυχικό σθένος να επιτεθούν κατά των εχθρών, και αν τους επιτεθεί ο εχθρός, θα είναι τελείως εξασφαλισμένοι.
Β-40 Αγαπάμε το ωραίο χωρίς να πέφτουμε στην πολυτέλεια και αναπτύσσουμε το πνεύμα μας χωρίς να εκθηλύνεται το σώμα μας.
Β-40 …εκείνος ο οποίος δεν ενδιαφέρεται καθόλου για την πολιτική δεν είναι για εμάς φιλήσυχος πολίτης, αλλά άχρηστος.
Β-43 «Ανδρών γαρ επιφανών πάσα γη τάφος» …των δοξασμένων ανδρών ολόκληρη η γη είναι τάφος.
Β-60 Διότι κάθε πολίτης που ευτυχεί ως άτομο, αν καταστραφεί η πατρίδα του, συμπαρασύρεται στην καταστροφή, ενώ ο δυστυχής σε ευτυχούσα πατρίδα έχει μεγαλύτερη ελπίδα σωτηρίας.
Β-64 Πρέπει να υποφέρουμε με εγκαρτέρηση όσα δεινά προέρχονται απ’ τους θεούς ως αναπόφευκτα, ενώ τα προερχόμενα από τους εχθρούς να τα αντιμετωπίζουμε με γενναιοψυχία.
Β-64 Όσοι κατά τις συμφορές χάνουν ελάχιστα το θάρρος τους και με έργα δείχνουν μεγάλη αντοχή αυτοί είναι άριστοι, είτε πρόκειται περί λαών, είτε περί ανθρώπων.
Β-87 …δεν είναι δίκαιο να χάνουμε το ηθικό μας από τις τυχαίες συμφορές, αλλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι ενδέχεται να ταλαιπωρούνται από τις περιπέτειες της τύχης οι άνθρωποι, το φρόνημά τους όμως πρέπει να το διατηρούν ακμαίο και εφόσον έχουν το πλεονέκτημα της ανδρείας να μη φερθούν ποτέ σαν δειλοί προβάλλοντας ως δικαιολογία την απειρία τους.
Β-87 Την ώρα του κινδύνου χωρίς την ευψυχία καμία τέχνη δεν έχει αξία. Γιατί ο φόβος παραλύει την μνήμη και η τέχνη χωρίς ψυχικό σθένος είναι άχρηστη.
Β-89 Μεγάλοι στρατοί νικήθηκαν από μικρότερους λόγω απειρίας, κάποιοι και λόγω ατολμίας.
Β-89 Κατά την σύγκρουση να προσέξετε περισσότερο από κάθε άλλο την τάξη και την ησυχία τα οποία σε πολλά άλλα πολεμικά έργα ωφελούν, περισσότερο όμως στις ναυμαχίες.
Γ-9 Όταν δέχονται εκείνους που αποστάτησαν κατά την διάρκεια του πολέμου και εγκατέλειψαν τους προηγούμενους συμμάχους τους, ευχαριστιούνται μεν εφ όσον ωφελούνται, επειδή όμως πρόδωσαν τους προηγούμενους φίλους τους δεν τους θεωρούν καλούς ανθρώπους.
Γ-11 Ο φόβος του αντιπάλου είναι το μόνο μέσω για να είναι πιστή μια συμμαχία, γιατί εάν θέλει κανείς να την παραβεί στρεφόμενος κατά του άλλου δεν θα τολμά αν δεν έχει ανώτερη δύναμη για να επιτεθεί.
Γ-39 …είναι ευκολότερο οι άνθρωποι να απομακρύνουν την δυστυχία παρά να διασώσουν την ευτυχία.
Γ-39 …είναι στη φύση του ανθρώπου να περιφρονεί όσους τον κολακεύουν και να θαυμάζει όσους δεν υποχωρούν σ’ αυτόν.
Γ-40 Είναι άξιο συγνώμης μόνο ότι γίνεται παρά την θέληση κάποιου.
Γ-42 Νομίζω ότι δύο πράγματα είναι κατ’ εξοχήν αντίθετα προς την ορθή σκέψη κι αυτά είναι η ταχύτητα και η οργή. Η μεν ταχύτητα συνυπάρχει με την ανοησία η δε οργή με την αγροικία και τη στενότητα της σκέψης.
Γ-45 …είναι πολύ ανόητος εκείνος ο οποίος πιστεύει ότι η ανθρώπινη φύση , όταν ορμά πρόθυμα να κάνει κάτι, είναι δυνατόν να αποτραπεί με την δύναμη των νόμων ή με οποιονδήποτε άλλο φόβο.
Γ-48 …εκείνος που σκέπτεται ορθά είναι ισχυρότερος παρά εκείνος ο οποίος προσβάλλει τους αντιπάλους του με υλική δύναμη αλλά απερίσκεπτα.
Γ-56 …είναι ιερό δικαίωμα να απωθεί κανείς τον επιδρομέα…
Γ-56 …αν εσείς καθορίσετε το δίκαιο αποβλέποντες στο άμεσο συμφέρον σας δεν θα φανείτε αληθινοί κριτές του ορθού αλλά δούλοι του συμφέροντος.
Γ-67 Τον οίκτο τον αξίζουν άνθρωποι οι οποίοι παθαίνουν κάτι που δεν τους άξιζε, ενώ όσοι παθαίνουν κάτι δικαίως, προκαλούν με το πάθημά τους περισσότερο την χαρά στους άλλους παρά τον οίκτο.
Γ-80,81 … Οι δημοκρατικοί Κερκυραίοι, επειδή είχαν καταληφθεί από πανικό φοβούμενοι επίθεση από τα πλοία των Πελοποννησίων, άρχισαν διαπραγματεύσεις με τους ικέτες και με τους άλλους ολιγαρχικούς για να σωθεί η πόλη. Έπεισαν μερικούς από εκείνους να μπουν στα τριάντα πλοία που παρά τον πανικό τους είχαν ετοιμάσει και περίμεναν την επίθεση. Οι Πελοποννήσιοι αφού λεηλάτησαν τη γη μέχρι το μεσημέρι κατόπιν απέπλευσαν και αποχώρησαν γιατί αποβραδίς είχαν πληροφορηθεί ότι πλησίαζε Αθηναϊκός στόλος.
… Οι Κερκυραίοι όταν κατάλαβαν ότι πλησίαζαν τα Αθηναϊκά πλοία και ότι είχαν φύγει τα εχθρικά, χωρίς να το καταλάβει ο Νικόστρατος έφεραν μέσα στην πόλη τους Μεσσηνίους, οι οποίοι έμενα προηγουμένως έξω από την πόλη, και αφού διέταξαν τα πλοία που είχαν ετοιμάσει να πλεύσουν στον Υλλαικό λιμένα, σκότωναν οποιονδήποτε αντίπαλο συμπολίτη τους έβρισκαν, επίσης έβγαζαν από τα πλοία όσους αριστοκρατικούς είχαν πείσει να επιβιβαστούν στα πλοία και τους σκότωναν. Αφού ήρθαν στο Ηραίο έπεισαν περίπου πενήντα άνδρες από τους ικέτες να δεχθούν να δικαστούν και τους καταδίκασαν όλους σε θάνατο. Οι περισσότεροι από τους ικέτες, όσοι δεν πείσθηκαν αφού έβλεπαν όσα γινόταν εκεί, σκότωναν ο ένας τον άλλο, μερικοί απαγχονίζονταν από τα δέντρα και άλλοι τερμάτιζαν τη ζωή τους όπως μπορούσε ο καθένας. Κατά τις επτά μέρες που παρέμεινε ο Ευρυμέδων με τα εξήντα πλοία, οι Κερκυραίοι σκότωναν όσους από τους συμπολίτες τους νόμιζαν εχθρούς τους, ισχυριζόμενοι ότι τιμωρούσαν όσους ήθελαν να καταργήσουν το δημοκρατικό πολίτευμα. Εκτελέστηκαν και πολλοί λόγω προσωπικής έχθρας κι άλλοι γιατί είχαν δανείσει χρήματα και τους εκτέλεσαν οι οφειλέτες τους. Διαπράχθηκαν κάθε είδους εγκλήματα και τίποτε δεν έμεινε που να μην έγινε, και έγιναν πολλά περισσότερα από όσα γίνονται σε αυτές τις περιπτώσεις. Πατέρες σκότωναν τα παιδιά τους, από τα ιερά τραβούσαν με τη βία τους ικέτες και τους εκτελούσαν και μερικοί άλλοι χτίστηκαν με τοίχο μέσα στο ιερό του Διονύσου κι εκεί πέθαναν.